Rodos

Wyspa Rodos skradła moje serce. Choć nie cieszyłam się zbytnio na ten wyjazd, teraz wiem, że nie można skreślać miejsca i przypinać mu łatki zanim je zobaczę.IMG_9805 Najciekawszym a zarazem najpiękniejszym miejscem na wyspie Rodos jest miasto Rodos a dokładniej stara jego część. Generalnie to miejsce jest świetnym połączeniem historii ze współczesnością. Zostało założone w 408 roku p.n.e. i od tego czasu przeszło przez wiele rąk od Greków, po: Rzymian, Arabów, Turków, Joannitów, Włochów, aby na końcu znów stać się miastem Greckim. Cała ta historia przechodzenia z rąk do rąk miała ogromny wpływ na niesamowitą architekturę, którą możemy podziwiać aż po dziś dzień. Począwszy od starożytnych ruin,DSC08302 przez fortyfikacje wybudowane przez joannitów (najciekawsze to: majestatyczne mury obronne,

Pałac Wielkich Mistrzów Zakonu Joannitów,

Katedra i Szpital), po meczety (najpiękniejszy wg mnie to ten Sulejmana Wspaniałego),DSC08283 synagoga oraz całkowicie odbudowane ulice starego miasta (zwłaszcza ulica Rycerska).IMG_9825 Polecam zwiedzanie tego miasta po południu i ulokowanie się po zachodzie słońca gdzieś w lokalnej restauracji na placyku oświetlonym tylko światłem świec i spróbować lokalnej potrawy Mussaka.

Gdybyście po kolacji nabrali ochoty na tańce polecam klub Colosseum z muzyką na żywo. Najlepszy klub na całej wyspie.IMG_9004

Kolejnym wartym odwiedzenia miejscem na mapie Rodos jest Lindos

a dokładnie górujący nad tą miejscowością Akropol.

Ruch kołowy w wiosce jest zakazany, więc ludzie wykorzystują do przemysłu turystycznego biedne osiołki a ludzie którzy na nich jeżdżą są osłami. Te zwierzęta stoją cały dzień w pełnym słońcu i wożą turystów pod górę i w dół po śliskich kamieniach. Taki osiołek może ważyć z 200 kilo a widziałam mnóstwo mężczyzn ważących powyżej 100 kg jadących na tej „taniej taksówce”. Nawet nie pomyślą, że te biedne zwierzęta muszą dźwigać ciężar wielkości ponad połowy swojej wagi ciała. Niektórzy mogliby powiedzieć, że przecież po to są te zwierzęta, do przenoszenia ciężarów, ok ale nie tak ciężkich i w taki sposób.

Wracając do atrakcji turystycznej to proponuje przejść ten kawałek ścieżki na nogach podziwiając po drodze piękno bielonej wioseczki i malowniczej okolicy.

Sam Akropol nie robi tak wielkiego wrażenia jak ten w Atenach ale za to widoki z góry na Lindos Bay

i St. Paul’s Bay są zachwycające.DSC08255Po zwiedzaniu czas na sport. Prassonissi znajduje się na samym południu wyspy na styku dwóch mórz: Egejskiego i Śródziemnego.

Z jednej strony fale, z drugiej łagodna woda z piaszczystą plażą. Rewelacyjne miejsce do uprawiania windsurfingu i kitesurfingu. Można znaleźć polskie szkoły sportów wodnych. Po wyczerpujących sportach wodnych przydałaby się odrobina relaksu. Jak relaks to nie znaczy, że musi być leżenie, czy pobyt w Spa, ja proponuje rejs statkiem. Uwielbiam rejsy a na Rodos jest mnóstwo opcji. Piękne miejsce do odwiedzenia w czasie rejsu to: Afandou Caves, IMG_9192Ladiko Bay, Anthony Quinn Bay.

Jadąc w każdą podróż, jeśli nie mam dokładnego planu zwiedzania zawsze przygotowuje sobie kilka miejsc, które muszę zobaczyć. Czytając o Rodos znalazłam na jakimś blogu informacje o przepięknej kapliczce na szczycie góry. Żaden przewodnik nie pisał o tym miejscu, więc ciężko było mi je zlokalizować. Wiedziałam tylko, że ta kaplica znajduje się na górze do której prowadzi 290 schodów, podpytałam lokalnych o dokładniejszą lokalizacje i tam właśnie wybraliśmy się. Dokładna nazwa: Monastery Tsambika KYRA (jadąc z Kolimbia na południe trzeba szukać tabliczki kierunkowej). Jest to mała kapliczka na szczycie całkiem sporej góry z pięknym widokiem na Kolymbię, Tsambikabeach DSC08285i Faliraki. Wędrują tam kobiety w intencji posiadania dziecka. Powędrowałam też i ja, zapaliłam świeczkę, powiesiłam metalowy obrazek dziecka i mam nadzieje że moje modły zostaną wysłuchane.

Będąc przy kapliczce czuję się w obowiązku wspomnieć o religijnym aspekcie wyspy. Prawie wszyscy Grecy są wyznania prawosławnego. Wśród nich bardzo ważne miejsce zajmuje kult maryjny. Maryja Panna czyli Matka Boga jest uwielbiana w tej kulturze. Aby podkreślić jej wielkość i wyższość nad wszystkimi Świętymi oraz Aniołami w niebie, powstało mnóstwo kościołów i kaplic.IMG_8995Pewnego dnia wracając ze zwiedzania zobaczyliśmy mnóstwo zaparkowanych aut przy drodze i jakieś zgromadzenie. Dla mnie to nie lada gradka aby móc w czymś takim uczestniczyć. Dlatego też zatrzymaliśmy się na pobliskim parkingu i podążyliśmy w kierunku świateł. Ku naszemu zdumieniu okazał się to być ogromny festyn. Przechodząc miedzy tłumem ludzi potykałam się o chińskie przedmioty jarmarkowe, przebijając się przez tumany dymu wydobywające się znad paleniska przypiekającego baranie mięso. W oddali słuchać było wokalne przygotowania do koncertu, który wieczorem miał zabawiać wszystkich przybyłych.
Ale zaraz, o co tutaj chodzi?
Po co to wszystko i ci ludzie odświętnie ubrani?
Okazało się że to festyn, którym lokalni Grecy świętowali imieniny Matki Boga a my mogliśmy się przyłączyć